Oudenaarde - Ronse

26 april 2014

Doel

In 2 dagen van Oudenaarde naar Ronse via wandelknooppunten.

Kaarten

Dag 1 - Dag 2

Dag 1

Wat doet zo'n tocht nog op deze site na al die andere avonturen, hoog in de bergen, ver weg van hier? Het is in ieder geval een aanrader voor al wie kennis wil maken met een meerdaagse tocht. Zelf had ik ook nog nooit van knooppunt naar knooppunt gewandeld. De planning is super eenvoudig. Een paar klikken en hop, een route op maat.

We nemen de eerste trein naar Oudenaarde. Het is weekend, veel treinen rijden er blijkbaar niet in die richting. Toch kunnen we rond 8u30 starten aan het station van Oudenaarde. Eerst 5 kilometer zonder kaart tot aan het eerste knooppunt paaltje.

Het weer is ideaal. Droog, niet te warm. Het is wel wat wennen. Na nog geen half uur lopen we al verkeerd. Een rommelmarkt, een kraampje voor het bordje en hop, verkeerde kant op. Leen kan het niet laten om wat spullen te kopen. Ik pas. Mijn rugzak weegt al genoeg.

Tot mijn grote verbazing wandelen we veel op echte paden. De eerste 'berg' dat we op ons pad tegen komen is de Koppenberg. Af en toe wanen we ons in de Ardennen. Wat een prachtige streek. Het gaat rustig verder. Af en toe klimt het wel stevig. Maar op de kaart schieten we niet echt op. Ook niet wanneer we 's middags stoppen om een hapje te eten.

Pas in de late namiddag blijkt dit niet te kloppen. We wandelen rustig verder en zonder het te beseffen komen mooi voor het donker aan op de Kluisberg. Na een hapje genieten we van een welverdiende nachtrust.

Dag 2

Een wekker hebben we niet nodig. We nemen de dag zoals hij komt. Rond 9 uur staan we klaar om te vertrekken richting Ronse. Na ongeveer anderhalf uur wandelen herkent Leen de omgeving wel erg goed. Hier waren we gisteren ook al. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Nooit twee maal op hetzelfde pad. Aan paaltje 49 stippelen we een andere route uit. Het grote voordeel van die wandelknooppunten.

In het laatste bos dat duidelijk in de Vlaamse Ardennen ligt, eten we op de Hotonberg de laatste restjes uit onze rugzak op. Daarna gaat het richting station, zonder knooppunten. Het station van Ronse zou het oud station van Brugge zijn dat naar hier werd verplaatst. Leuk om weten.

De terugreis verloopt eerder chaotisch. Door een panne op onze lijn moeten we een andere trein nemen. Gelukkig hebben we de nodige moderne hulpmiddelen mee.

Evaluatie

Tot mijn grote verbazing zijn de wandelknopenpunten ook echt uitgestippeld via wandelpaden. Hier en daar kan het natuurlijk niet anders dan over de weg. Maar grote gevaarlijke banen hebben we nooit moeten volgen.

Een groot succes, eenvoudig om uit te stippelen. Iets dat we zeker nog eens gaan doen.