Mont Thabor

Schermafdruk Maps 3D app

GPX bestand

Volledige trektocht

Dag 1

Het was de bedoeling een veilige parkeerplaats te zoeken in de buurt van Valmeinier 1800. Last minute, de avond voor vertrek, las ik een verslag waar men het advies gekregen had te vertrekken vanaf Parking de Chenalette. Ik waag het er op. Na een hobbelige weg kom ik op de afgelegen parking waar een paar auto's geparkeerd staan. Iets verder staat zelfs een droogtoilet.

Pas om 15:30 kan ik vertrekken. Redelijk laat vind ik. Een zalig pad, niet al te steil, brengt mij 3 uur later aan Lac de Roche Noire (2.528m)

Mijn tent opzetten aan de rand van het meer lukt niet. Iets verder gelukkig wel. Al is het opletten geblazen. Een stevige wind die de ganse nacht blijft duren kan mijn tent zo de lucht in blazen.

Dag 2

Ik neem de kortste weg richting Col des Marches (2.725m) en sta in geen tijd boven. Altijd spannend om de andere kant te bewonderen. Het weer is goed, het landschap prachtig. Voor ik het besef sta ik aan Refuge des Marches.

Na een korte pauze gaat het verder richting Lac des Bataillères waar ik rond 13:00 aankom.

De rest van de namiddag wordt genieten. De buurt verkennen zonder zware rugzak. Al vanaf het moment dat ik afdaalde van de eerste col is er geen GSM ontvangst meer. Zalig.

Dag 3

Veel regen en wind. De col waar ik over moet, col de Bataillères (2.787m), zit verscholen in dichte mist. Dit is een curciaal moment. Eénmaal over de col ben ik voorbij "The Point of no return". Geen idee wat volgt. Geen idee welk weer ik mag verwachten. Maar in de gietende regen over onbekend terrein op dergelijke hoogte doet me altijd twijfelen. Verder trekken of terugkeren.

Om 10 uur valt de beslissing. Terugkeren zie ik totaal niet zitten. In de gietende regen stop ik alles in mijn rugzak en waag het er op. Op de col valt het weer nog mee. De zon piept zelfs af en toe door de dikke wolken.

Het paaltje dat ik vanaf het meer kon zien blijkt de col niet te zijn. Die is nog een heel eind verder en hoger.

Net voor Refuge de Mont Thabor begint het opnieuw te regenen. Voorbij de refuge klopt de kaart niet meer met het uitgestippeld pad. Ik neem het veilige voor het onveilige en volg deze kleine omweg. Iets verder slaag ik er zelfs in even verkeerd te lopen.

Het pad tot aan Lac du Peyron zou een super mooi pad geweest zijn, ware het niet van de hevige regen die het hier en daar toch wat minder veilig maakt. Aangekomen aan het meer stopt het met regenen. Ik leg alles te drogen. Helaas, nog voordat ik mijn tent volledig kan opzetten begint het opnieuw te regenen. Voor de rest van de avond.

Dag 4

Totaal ander weer vandaag. Vroeg uit de veren want het wordt een zware dag. Ik trek mijn natte kousen aan. Mijn schoenen zijn koud en nat.

In een boog gaat het rustig omhoog tot aan Col des Méandes (2.718m). Voor mij een steile klim richting Mont Thabor. Na een korte pauze begin ik er aan. Opnieuw wordt ik gefopt door een kruis. De col is iets hoger. Daar laat ik mijn rugzak achter en ga verder zonder bagage naar Chapelle Notre-Dames-des-Sept-Doulers waar blijkbaar renovatiewerken bezig zijn. De echte top, Mont Thabor (3.178m) is iets verder maar ik hou het voor bekeken. Tijd voor mijn middagmaal.

Vanaf hier enkel nog dalen. Dacht ik. Vanaf Col de la Chapelle gaat het over de flank terug omhoog tot aan Col de Valmeinier (2.857m). Maar hier stopt het niet. De route gaat verder richting Roche de Chardonnet (2.950m) over een graat. Bijna aan de col hou ik het voor bekeken. Verder gaan lijkt me levensgevaarlijk. Dit is echt niets voor mij. Volgens mijn kaart moet ik er nochtans bijna zijn. Ik kijk achter mij. Terugkeren is zowaar nog gevaarlijker. Ik trek mij omhoog en na een paar stappen sta ik inderdaad veilig op de col.

De afdaling tot aan Lac Rond verloopt vlot. Rond 16u zit het er op en kan ik genieten van het zalig weer naast een kabbelend beekje.

Dag 5

Rustdag. Afdalen tot aan Refuge des Drayères. Daarna terug omhoog richting Lac Rond. Niet dezelfde natuurlijk.

Iets voor het meer zie ik een wel erg vlakke rots verderop. Met de verrekijker wordt duidelijk dat hier een bunker in de rotsen verborgen zit. De deur staat zelfs open. Een verkenningstocht kan ik natuurlijk niet laten. Voor wie hier meer over wil weten zoekt naar "L'Ouvrage des Rochilles".

Wanneer ik wat aan het rusten ben in mijn tent passeert nog een grote kudde schapen en geiten. En ja hoor, het begint opnieuw te regenen.

Dag 6

Vroeg uit de veren. Opnieuw een lange tocht op het schema. Er hangen nog veel wolken maar blijft wel droog. Rustig stijgen tot aan Col de la Plagnette (2.525m). Dan over de flank op en neer in de koude wind. Een laatste krachtinspanning brengt mij naar Col des Griffes waar een koude harde wind het plezier wat mildert.

Tijdens het afdalen kom ik terug aan de boomgrens. Het einde van de trektocht komt nu toch wel erg dichtbij.

Op 2 kilometer van de parking kom ik een mooi vlak stukje tegen naast de rivier La Neuvache. Ik hou het voor bekeken.

Dag 7

Super vroeg uit de veren. Het weer is zeer slecht. In de gietende regen alles inpakken en naar de parking.

Hoe dichter ik bij de parking kom hoe meer ik aan vorig jaar denk.

Op de parking staan nog 2 andere auto's en een mobilhome. Mijn auto staat er onbeschadigd te wachten op mij. Het is een prettig weerzien.

Evaluatie

Nog eens een echte trektocht. Iedere nacht slapen op een nieuwe onbekende plaats.